torsdag 13 december 2012

Felix miljöpolicy och gratis porslinsskålar

Felix skriver vackert på hemsidan om sitt miljöengagemang. Det handlar om återhållsamhet med jordens resurser, återanvändning och återvinning.

Jag intresserar mig för hur djupt ner eller långt ut i verksamheten som miljöpolicys verkligen kommer.

Hur tänker Felix kring resursanvändning och återhållsamhet när man skickar ut pallvis med porslinsskålar till butikerna (Okt-2012) och ger en skål gratis till kunderna när de köper x antal Felixsprodukter?

I hur stor utsträckning kommer dessa skålar verkligen att användas?

Om jag går till mig själv så skulle jag nog ta emot en gratis skål om jag fick den, men skulle jag behöva en skål till och skulle jag komma att använda den? Nej, egentligen inte, jag har tillräckligt med skålar och efter ett tag skulle den eller en annan skål hamna på Second Hand eller på tippen för deponering.

Ur miljösynpunkt är det kanske bättre att folk köper det de verkligen vill ha och behöver, än att de i reklamsyfte blir påprackade en massa saker de inte har användning av.

Om Fleix vill locka mig som kund att handla mer Felixprodukter tycker jag att det ligger mer i linje med miljöpolicyn att erbjuda rabatt på själva produkten än att förbruka resurser på att producera en massa onödiga saker att locka mig med.

Fråga till Felix

Jag tog och skrev ett mejl för att fråga hur Felix tänker kring detta och fick snabbt ett hövligt svar med tack för att jag tog mig tid att kontakta Felix. Men det blev inte mycket till svara på själva frågan mer än en försäkran om att "dina synpunkter kommer jag att föra vidare till miljöansvarig samt till våra produktchefer." Det är väl klart att frågan måste till rätt personer, men sedan är jag är intresserad av att höra svaret därifrån - jag skriver alltså igen och frågar om detta och hoppas på svar en gång till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar