Jag intresserar mig för hur djupt ner eller långt ut i verksamheten som miljöpolicys verkligen kommer.
Hur tänker Felix kring resursanvändning och återhållsamhet när man skickar ut pallvis med porslinsskålar till butikerna (Okt-2012) och ger en skål gratis till kunderna när de köper x antal Felixsprodukter?
I hur stor utsträckning kommer dessa skålar verkligen att användas?
Om jag går till mig själv så skulle jag nog ta emot en gratis skål om jag fick den, men skulle jag behöva en skål till och skulle jag komma att använda den? Nej, egentligen inte, jag har tillräckligt med skålar och efter ett tag skulle den eller en annan skål hamna på Second Hand eller på tippen för deponering.
Ur miljösynpunkt är det kanske bättre att folk köper det de verkligen vill ha och behöver, än att de i reklamsyfte blir påprackade en massa saker de inte har användning av.
Om Fleix vill locka mig som kund att handla mer Felixprodukter tycker jag att det ligger mer i linje med miljöpolicyn att erbjuda rabatt på själva produkten än att förbruka resurser på att producera en massa onödiga saker att locka mig med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar