onsdag 9 januari 2013

Säger nej till en gratis eltandborste

En telefonförsäljare från VitaDental ringde just och ville erbjuda två gratis el-tandborstar. Inga köpförpliktelser, men portot skulle jag få betala själv - 69 kronor per tandborste, alltså 138 kronor totalt.

Ganska billigt med 138 kronor för 2 el-tandborstar så självklart är det bara att säga ja - en el-tandborste är ju bra - eller hur?

Det ligger inte riktigt för en att säga nej när man får något gratis, eller nästan gratis. Det är en bra affär och sådana vill man ju alltid göra. Få mycket och betala lite är det ultimata.

Men efter att ha funderat en stund så sade jag nej - "jag tycker inte att jag har något behov av en el-tandborste så jag avböjer - det känns onödigt att ta emot en produkt som jag inte behöver."

Jag har borstat tänderna i nästan fyrtio år och det har gått bra utan el-tandborste och inte har jag haft några hål på femton år heller, så varför skulle jag nu plötsligt behöva en elektrisk borste? Men det är väl precis det som driver vår ständigt ökande konsumtion, eller överkonsumtion. Hela tiden fler och fler manicker för att göra saker som tidigare inte krävde några manicker. I fallet med den elektriska tandborsten så innebär det ett Nickel-metallhybrid batteri, en motor och lite elektronik och en laddningsenhet. Allt med begränsad livslängd såklart. Tillverkarens målsättning är naturligtvis att producera och sälja så många enheters om möjligt. Ultimat i det här fallet är alltså ett antal miljarder enheter som sedan måste bytas ut och ersättas efter x antal år. Och det bara för att borsta tänderna - inte konstigt att vi förbrukar mer resurser än jorden tål.


3 kommentarer:

  1. Finns ju för- och nackdelar med allt. Inte optimalt för miljön kanske men vad är det? Man kommer åt lättare med eltandborse och har man lätt för att få hål, som jag, så är eltandborste att föredra. Iofs får jag hål ändå men jag tror att det skulle vara ännu värre utan eltandborste. Miljön är viktig men det är ju munhälsan också. Vad är vitsen med vår existens om vi har en miljö som är opåverkad, men själva mår skit för att vi har dålig munhälsa? Skulle vi bli lyckliga om vi slutade med allt som påverkar miljön? Om vi fick en miljö som är perfekt men själva inte får göra mer än att sova, äta och skita?

    Jag tror det handlar om en kompromiss. Det finns så mycket annat man kan göra för miljön än att prioritera bort eltandborsten. Som sagt, man måste väga munhälsan mot miljön här, speciellt när det finns så mycket annat som påverkar miljön betydligt mer. T.ex kan man undvika att flyga, inte köra bil mer än nödvändigt, tänka på vad vi äter och inte köpa en massa onödiga saker. Det är ju upp till var och en att avgöra vad som är nödvändigt men kanske en eltandborste är nödvändigare än en hembioanläggning iallafall.

    SvaraRadera
  2. Naturligtvis är det helt rätt att avböja ifall man inte ser behovet men jag förstår inte riktigt tanken med ditt inlägg. Behovet ser ju olika ut. Sedan också detta med prylsamhället och alla manicker för saker som tidigare kunde göras utan manicker. Ja det ligger ju något i det men tack vare den tekniska utvecklingen kan vi ju faktiskt utföra saker bättre och effektivare än vi kunde tidigare. Dessutom kan vi utföra saker som vi tidigare inte kunnat. Utan den tekniska utvecklingen skulle vi fortfarande bo i grottor. Den tekniska utvecklingen är till viss del av ondo men den är också till stor del enbart av godo.

    SvaraRadera
  3. Teknik utveckling idag? Tycker det är mest teknik inveckling, allt blir svårare att använda, reparera, återvinna, plus att hållbarheten redan är uträknad för att målet är mest att klara av garanti nivåer. Nästan inget tillverkas för att hålla så länge som möjligt idag.

    SvaraRadera