söndag 27 januari 2013

Bilister och icke-bilster i en liten stad

När jag går eller cyklar ner på stan slås jag av att jag möter så få andra cyklister och gångare. På min väg ner till affären räknar jag ibland hur många bilar och icke-bilar jag ser i rörelse. På kvällen är relationen ungefär 16 bilar på 3-4 gångare/cyklister. Vilka är det då som går och cyklar? Jo, det är äldre personer (utan bil förmodar jag) och ungdomar (också troligen utan bil) och andra vuxna som promenerar med hund. Alla andra vuxna måste alltså ta bilen!

Mina enkla observationer är gjorda i en liten stad där faktiskt en majoritet av invånarna skulle kunna sköta sina dagliga ärenden och inköp utan bil.

Det skulle knappast ta längre tid - för hur lång tid tar det inte att starta bilen (speciellt nu på vintern), hitta en parkeringsplats, gå från parkeringen till affären och omvänt hem igen.

Det skulle spara pengar - bensin kostar.

Det skulle ge motion - som annars också tar tid.

Det skulle spara förhållandevis mycket på miljön - korta sträckor släpper ut mest.

Så varför är det som det är?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar