Mycket mat slängs i butikerna när bäst före datum passerats. En del butiker säljer sådana varor lite billigare, t.ex. med 30% eller 50% rabatt. Ett problem - i alla fall i mindre butiker - kan vara att folk väntar med att handla tills priset sätts ner. Men butiken måste få sälja det mesta till vanligt pris för att det ska fungera. För att stävja detta väljer butiken att konsekvent "svinna", d.v.s. slänga, allt i soporna istället.

Egentligen skulle den inte behöva prissänkas så förfärligt mycket alls.
Men hur ska man förmå kunden att ändå köpa den då?
Bilden till höger visar ett bra motiv - att spara på naturens resurser. Det är första gången jag ser den motiveringen så tydligt i en butik.
Men jag kommer inte ifrån att prissänkningen inte står i relation till kvaliteten på maten.
Mitt förslag är att maten ska säljas till fullt pris eller bara med en mindre rabatt, låt säga 10%, men att butiken drar av motsvarande 30% eller 50% från summan och ger till hjälpprojekt.
Då skulle maten här värderas för vad den är värd, men det skulle ändå finnas ett starkt och konkret motiv för konsumenterna att köpa mat även efter bäst före datum.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar