söndag 13 maj 2012

Det går att göra saker på alternativa sätt.

När jag var yngre hade jag en idé om att försöka göra saker med vänster hand istället för höger, som t.ex. att borsta tänderna. Först kändes det väldigt bakfram, det tog långt tid och blev sådär resultat. Motiverad av en föreställning om att jag på det viset kanske skulle främja både höger och vänster hjärnhalva (vänster hjärnhalva styr högra sidan och tvärtom) fortsatte jag enträget. Med tiden tränade jag upp min förmåga och jag vande mig med det nya sättet.

Jag vet inte om det där med vänster/höger hjärnhalva riktigt håller, men det gav mig två viktiga insikter. För det första så går det faktiskt riktigt bra att göra saker på alternativa sätt, och för det andra så kan man vänja om en gammal vana och börja göra på ett nytt sätt.

Paretos lag eller först till kvarnprincipen, kalla det vad man vill, men en liten fördel och ett litet försprång tenderar att utökas på andras bekostnad. I en värld styrd av kommersiella intressen och marknadsföring får man utgå från att det inte alltid är det bästa som vinner framgång.

Om man med den insikten börjar fundera över miljö och hållbarhet inser man att det finns mycket vi kan göra på alternativa sätt. Varför inte göra som någon kommenterade i ett tidigare inlägg här och helt enkelt räkna bort det dåliga alternativet som möjligt alternativ.


Vi skulle alltså kunna bestämma oss för att allt vi gör och allt vi har ska gå i linje med en hållbar utveckling.

Varför ska vi t.ex. envisas med att äta äpplen på våren när de måste importeras långt bortifrån? Likadant med alla typer av frukter och grönsaker, varför inte anpassa sig till när det är säsong för dessa produkter? Eller varför ödsla transporter på flytande tvål som ju mest består av vatten? Ja, det var ett par saker som jag funderar på just nu. Det skulle lika gärna kunna vara självklart för oss att man inte gör så som vi gör idag med dessa saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar