onsdag 13 juni 2012

Fortkörning bryter mot miljöpolicy

Jag irriteras av bilar som kör för fort eller vårdslöst i trafiken. Ibland tutar jag argt för att påkalla uppmärksamhet över hur någon kör. Jag förundras verkligen när bilar med företagslogga kör för fort eller på annat sätt bryter mot trafikregler.

En bil med reklamtext är en ambassadör för företaget. Om då föraren t.ex. kör fortare än tillåten hastighet, göra vårdslösa omkörningar eller hålla otillräckligt avstånd, så sänder företaget ut signaler om att man inte bryr sig om svenska lagar och inte drar sig för att utsätta andra för fara. Det är knappast sådana signaler som ett företag vill sända ut till folk.

Att köra 110 km/tim där det är 90 km/tim är inte bara olagligt, det ger också upp till 20% högre bränsleförbrukning.

För ett tag sedan blev jag omkörd av en bil med texten ANTICIMEX i stora bokstäver på sidan. Den omkörande bilen höll minst 20 km/tim högre hastighet än tillåtet. Väl hemma surfade jag in på Anticimex hemsida och fann en tydligt miljöpolicy där man säger sig sträva efter att minska användningen av resurser och minska sin påverkan på miljön. Målsättningen är också att Anticimex samtliga fordon ska följa transportstyrelsens miljöbilsdefinition.

Jag tog och skrev ett mejl till Anticimex för att påtala att det trafikbeteende jag observerat både är olagligt och motverkar deras storstilade miljöpolicy. Jag gav dom också ett förslag om att låta alla förare köra ecodriving.

Anticimex svarade imponerande snabbt - det tog bara 3-4 timmar så blev jag uppringd av regionschefen i Falun som tackade för att jag kontaktat dom om det här; han höll helt med mig och menade att det naturligtvis inte skulle gå till på det viset och lovade att gå vidare med ärendet.

Annat är det med Thenanders rör i Borlänge som jag också skrivit till och nu i mer än en vecka väntat på svar ifrån - jag återkommer säkert om detta - fortsättningen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar