fredag 1 juni 2012

Politik för ökad kollektivtrafik på en mindre ort

I den förra posten diskuterade jag politik eller eget ansvar och kom fram till att eget ansvar är förutsättningen för politiken.

När jag hör ordet miljöpolitik tänker jag först på skatter och andra styrmedel som ska knuffa utvecklingen i rätt riktning. Ibland handlar miljöpolitik om att ge människor ett alternativ för deras egna ansvar, för om det inte finns miljöriktiga alternativ kan människor inte ta sitt eget ansvar.

Om man tar ett exempel med kollektivtrafik så krävs det att den håller en viss nivå för att den ska vara ett verkligt alternativ. I vårt samhälle förväntas marknadskrafterna ge oss det vi efterfrågar. Alltså om fler börjar åka buss kommer bussbolaget att finna det lönsamt med fler avgångar. Men om avgångarna är för få så är bussen inget alternativ och den kan aldrig komma att efterfrågas mer.

Detta är ett stort problem på mindre orter. I min egen lilla stad, Säter, byggdes en ny och rätt stor förskola i Mora by för några år sedan. Det är inte lätt att åka kollektivt till ett jobb som förskollärare där. Det beror på två saker. För det första så ligger förskolan alldeles för långt från närmaste busshållplats och för det andra så är bussavgångarna så få att det oftast inte passar.

Det första problemet skulle lösas om busslinjen lades om lite och fick en extra hållplats. Detta kan kommunen påverka bussbolaget att göra.

Det andra problemet är svårare, men kommunen skulle kunna fatta beslut om att alla kommunala arbetsplatser, t.ex. barnomsorg, skola och äldrevård i möjligaste mån anpassade schemaläggning efter busstidtabellen.

Faktum är att verksamheten som den ser ut idag är anpassad efter bilismens krav. Den nybyggda förskolan har t.ex. en stor parkeringsplats och motorvärmareuttag för personalen. Personalen betalar något för att använda motorvärmarna, men jag kan aldrig tro att det täcker in alla kostnader för att anlägga och underhålla parkeringsplatserna och motorvärmarna.

Varför inte börja anpassa verksamheten efter kollektivtrafikens förutsättningar och låta detta kosta några kronor om nödvändigt, precis som man gör med bilismen? Det skulle vara en investering för framtiden inte bara för miljön, utan också för bättre kommunikationer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar