torsdag 21 juni 2012

Hur djupt ner sipprar miljöpolicyn?


Att köra 110 km/tim där det är 90 km/tim är inte bara olagligt, det ger också upp till 20% högre bränsleförbrukning. När jag blev omkörd av en bil från Thenanders rör i den hastigheten tog jag och skrev ett mejl om detta. På företagets hemsida kan man bl.a. ta del av företagets miljöpolicy - där står:
"Detta innebär att vi ska sträva efter att öka kunskapen och höja medvetandet kring miljöfrågor hos våra anställda ... ständigt sträva efter att förbättra utnyttjandet av våra naturresurser" 
Policyn ger uttryck för att miljöarbetet är ett pågående arbete. Ingen kan vara helt färdig från början och så som vårt samhälle ser ut idag får man nog utgå från att det hela tiden finns mer att göra på miljöområdet. Det är alltså inte så konstigt om det finns saker som man inte riktigt tänkt på än. Om man menar allvar tycker jag då att man skulle välkomna seriösa reaktioner och förslag på ytterligare åtgärder.

Att ta fram en miljöpolicy som ser bra ut är kanske inte så svårt och kräver inte så mycket arbete. Det verkliga arbete och det som verkligen betyder något är hur miljötänket sipprar ner i vardagen. Det är ganska enkelt att byta ut glödlampor till lågenergilampor eller att köpa in miljöbilar. Det krävs betydligt mer för att ändra varje anställds beteende och få in ett miljötänk i ryggmärgen. Lampor som lyser där ingen vistas ska reflexmässigt släckas, värmen ska sänkas där den inte behövs, dörrar ska inte öppnas i onödan o.s.v. När jag hämtar eller lämnar barnen på dagis tittar jag alltid i torkskåpet efter kläder; om jag då bara finner torra kläder (vilket ofta är fallet) men att timern fortfarande har en timme kvar så stänger jag av. Det finns hur mycket som helst att jobba med.

Åter till Thenanders rör

Jag har jag försökt att ge företaget en ärlig chans att reagera på min synpunkter. När jag skrivit om liknande händelser till andra företag har jag enbart fått positiva reaktioner och vänligt bemötande. Jag har inte behov av att hänga ut det här företaget och hoppas på en bra kontakt.

Jag har ställt en fråga om vad företaget säger om den här händelsen med fortkörningen och att den bryter mot miljöpolicy.

Svaret jag fått är "hur vi hanterar saker internt är vår sak och ingenting för allmänheten."

Jag tror inte det fungerar med den här frågan och har svarat följande:

"Ditt företag går ut med offentlig information (läs miljöpolicy på hemsidan) som ger en bild av att ditt företaget är seriöst, ansvarstagande och därmed ett bra val för en kund. När sedan ditt företag offentligt (läs i trafiken) visar upp en praktik som bryter mot den, är det en offentlig fråga. Miljön är kollektiv och alla måste samarbeta för att rädda den. Ett av de viktigaste redskapen i detta arbete är dialogen. Om ni menar allvar med dessa frågor måste ni tåla en granskning och delta i dialogen."

Väntar nu på svar och hoppas på en dialog.

Läs fortsättningen och avslutande reflektioner...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar