onsdag 6 juni 2012

Varför känns inte mervärdet på samma sätt (2)

En gång hörde jag en pappa förklara för sin son vad det är för skillnad mellan "vanlig" mjölk och KRAV mjölk. Vid mejerikylen frågan den lille pojken vilken mjölk han skulle ta. Pappan svarade och pekade, men pojken undrade vad KRAV mjölken bredvid var för något. Pappan svarade hastigt: "det är samma sak".

KRAV eller Fairtrade produkter kostar mer, men inte för att de har mer eller bättre smak. Om jag inte vet vilken produkt som är vilken kan jag inte avgöra vem som är vem. Det högre priset kommer av att de produceras på etiskt och miljömässigt bättre sätt. Med tankens hjälp kan jag förstå att dessa produkter har ett mervärde som motiverar att de kostar mer, men betyder det lika mycket för mig?

Mervärdet för KRAV och Fairtrade ligger på det moraliska planet. Frågan är om jag känner det moraliska mervärdet lika tydligt som mervärdet från en dyrare produkt som ger mig en kännbar bättre upplevelse eller annan fördel?

Läs också: varför känns inte mervärdet på samma sätt (1)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar