onsdag 19 september 2012

Miljöovanor

En vana är något man gör utan att tänka efter. Men vanor går att ändra och när man vänjer sig vid att göra något på ett nytt sätt så känns det lika bra och naturligt som det första sättet.

En vana som inte är bra är en ovana. Jag funderar över mina ovanor när det gäller det här med hållbarhet - alltså mina "miljöovanor" och vad jag kan göra på bättre sätt i vardagen.

Hur ska man definition en miljöovana - kanske såhär:
En miljöovana är ett oreflekterat sätt att göra vardagliga saker på som innebär att mer resurser förbrukas än om man tänkte efter och gjorde på ett bättre sätt.
En miljöovana som jag tänker på ibland är att öppna kylskåpet en gång och ta ut allt jag behöver istället för att öppna och stänga för varje sak som ska dukas fram. Samma sak när jag ska duka av, då försöker jag först ställa alla saker på bänken vid kylskåpet och sedan ställa in alla på en gång.

En annan ovan som jag försöker tänka på att ändra är att inte tappa upp kall- och varmvatten om vartannat. Ofta är det helt onödigt att gå emellan och tappa varmvatten när man direkt efter måste ha kallvatten igen. Varje gång man gör så spolas onödigt mycket varmvatten bort i slasken. Och på tal om att spola varmt vatten i slasken så varför ska man hälla bort hett vatten från t.ex. potatiskoket? Nej passa på och använd det till att diska ur feta plastförpackningar som ska till återvinningen m.m.

Ytterligare en ovana som har med varmvatten att göra är att låta ettgreppsblandaren stå i mitten och ge ljummet vatten när det egentligen bara behövs kallvatten. Jag försöker därför se till att vrida handtaget så det står på kallt vatten.

Men är det värt så mycket besvär för en så ynklig miljövinst? Det har väl ingen betydelse i det stora hela, ungefär som att spotta i oceanen, eller?

Om alla gjorde det så skulle det visa sig att det faktiskt ger ett visst resultat och det finns många sådana små vinster att göra och tillsammans så gör det skillnad. Boeings nya flygplansvinge har nog kostat en hel del möda att forska fram, trots att den bara förväntas sänka energiförbrukningen 1,5% jämfört med konkurrenten. En ganska liten sänkning för så mycket jobb, men det är en engångskostnad och i längden förväntas det vara  lönsamt. Samma är det med arbetet på att ändra en vardaglig miljöovana - det är ett engångsarbete. När det väl har blivit en vana går det av sig själv och ger sin effekt resten av livet och lärs automatiskt av nästa generation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar