onsdag 19 december 2012

"Grön flagg" och matsvinnet i förskolan

I Förskolan har man "pedagogiska måltider". Det innebär att personalen äter tillsammans med barnen. Syftet är att barnen ska få ett naturligt och positivt förhållande till måltiden - alltså lära sig att förhålla sig på ett bra sätt till mat helt enkelt.

Av det jag sett är matsvinnet i förskolan stort. Mat som slängs är ett stort miljöproblem eftersom det är väldigt energi- och resurskrävande att producera mat. Vi behöver bli mycket bättre på att ta vara på den mat vi så dyrt producerar.

Om det slängs mycket mat i förskolan och måltiden är en s.k. pedagogisk måltid, kan man fråga sig vilket förhållande till att slänga mat som barnen lär sig?

Det är mycket vanligt att man arbetar med "Grön flagg" i skolan - det innebär (saxat från Grön flaggs hemsida):
"Grön Flagg är ett sätt att få lärande för hållbar utveckling att genomsyra arbetet och att jobba mot mål och riktlinjer i läroplaner. Utvecklingen sker både i den pedagogiska verksamheten men också genom en mer hållbar daglig drift av verksamheten."
En hållbar utveckling förutsätter att vi använder den mat vi producerar istället för att kasta bort den. I skolor som seriöst arbetar med "Grön flagg" borde det vara högprioriterat att försöka minska matsvinnet.

Fråga till kommunen om matsvinnet

Jag skrev och frågade Säters kommun om hur stort matsvinnet i förskolan är och om det fanns något arbete för att minska det. Frågan ställdes via mejl och efter att ha påmint en gång fick jag jag svar. Svaret blev att man inte vet, men att "Kostförvaltningen är på gång med att mäta matsvin och jobba för att minska matsvinnet". All kostpersonal har också precis utbildat sig i ämnet.

Det är alltså något på gång i den här frågan - ska följa upp det framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar