lördag 29 december 2012

Vad gör kungahuset för miljön?

Kungen fick mycket beröm för miljöinslaget i sitt årliga jultal. Jag betvivlar inte Kungens engagemang och intresse för miljöfrågorna, men jag undrar ändå om inte forumleringarna i talet som t.ex."Fler i vår värld måste förmås att gå från ord till handling i miljö- och klimatfrågan" inte förpliktigar till att också faktiskt själv göra något konkret.

För att få reda på vad Kungahuset gör för egen del för miljö- och klimatfrågan gick jag in på www.kungahuset.se men där kunde jag inte hitta någon deklaration om miljöpolicy, ingen redogörelser för hur man väljer transportmedel för att minska sin miljöpåverkan, inga uppgifter om hur man försöker minska sin överkonsumtion, ingen information om att man väljer KRAV eller Fairtrade.

Naturligtvis fanns mängder med information om olika sammanhang med miljötema där Kungen deltagit och jag betvivlar som sagt inte att det finns ett genuint intresse och ett engagemang för dessa frågor, men precis som Kungen sade i talet, så behövs att fler går från ord till handling och det är just det som är svårt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar