tisdag 11 december 2012

Inredningstidningar och "slit och släng" mentaliteten

Man pratar ofta om att vi måste bort från "slit och släng" samhället. Om vi ändå tog hand om våra saker och slet ut dem innan vi kasserade dem så var det väl en sak, men det är få saker vi egentligen sliter ut. Det mesta slängs (eller i allt högre grad återvinns) innan det är uttjänt.

Inredningstrender och klädmode avlöser varandra i snabb takt och inspirerar oss att byta ut det gamla och ersätta det med nytt. Starka kommersiella krafter är med och driver den här utvecklingen - för att produktionen ska hållas upp måste helt enkelt gammalt kasseras och ge plats för nytt.

Vad har alla tidningar, magasin och bloggar som lever på att skriva om detta för ansvar?
och problematiserar de konsekvenserna för miljön och våra gemensamma resurser någon gång?

Det räcker inte att skriva om återvinning, miljövänliga och miljöanpassade produkter. Vad är miljöanpassade produkter egentligen? och även miljövänliga produkter belastar miljön. Vi kan återvinna hur mycket som helst och ändå förbruka den här planeten. Plast kan som exempel bara återvinnas ett begränsat antal gånger. Om vi alltså byter ut våra saker i för hög hastighet tär vi ändå för mycket på resurserna.

Ett hållbart samhälle är ett "slit ut och återvinningssamhälle" och dit är det verkligen långt, all återvinning till trots.
"Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet"
Eldridge Cleavers ord är tuffa och utmanande för oss alla.

I mitt förra inlägg "Kan handgjorda kryddskyltar visa vägen..." finns några tankar kring produkters vara eller inte vara och om valet av material och tillverkningssätt kan påverka "slit och släng" beteendet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar